BILLEDKUNST MELLEMTRIN

NilofarHFoksidste version _MG_2157.jpg

FORLØB 

Der udbydes to typer af workshopforløb for billedkunst på mellemtrinnet:  portrætworkshop og refleksive forløb. Gældende for alle workshopforløb er, at vi kommer ud på jeres skole med en 100% FREMMED? mini-udstilling. Der skal afsættes 30 min. til opsætning.

 

Introduktion til begge forløb

Vi starter forløbet med at præsentere udstillingsværket 100% FREMMED? og analysere portrætterne fra udstillingen sammen med eleverne. Herefter fortæller deltageren fra udstillingen sin personlige historie; om at komme fra et land til et andet og om hvordan de forskellige kulturmøder har præget deres udvikling og identitet. Fortællingen sluttes af med en analyse af deltagerens portræt fra udstillingen. Eleverne sætter den fortælling de har hørt i relation til personens fotografiske portræt. Vi taler om identitets-fremstilling, og om hvordan flygtningetematikker vises i medier, historiebøger og på museer - i sammenligning med udstillingens portrætter. Eleverne klædes derved bedre på til at forstå den billedkultur, de selv er en del af på de sociale medier.

 

Portrætworkshops

I workshoppen skaber eleverne deres egne portrætter i tråd med udstillingen 100% FREMMED? I mindre grupper tager eleverne portrætter af hinanden, som viser hvem de er, samt deres egne og fælles traditioner, ritualer og værdier.

 Eleverne arbejder sammen i grupper, om at fotografere 1) deres interesser og  2) de traditioner, som de har i deres familier. De bruger skolens område som kulisse. Hvert scenarie udforskes ved at afprøve forskellige personrelationer, rekvisitter, baggrunde og perspektiver. Alle elever i gruppen agerer i scenerne og samarbejder om at udføre ideerne. I processen lærer de mere om hinandens baggrunde og arbejder med deres identitet og tilhørsforhold i klassen. De arbejder med komposition, lys, skala, objekter, statister, farver mm. som vigtige dele af historiefortællingen. Hvis forløbet udbydes tværfagligt med danskfaget, skriver eleverne små selvbiografier til billederne ud fra interview og skriveguides.

Refleksive forløb

De refleksive forløb kan vare halvanden, 2 eller 3 timer. 

Efter introduktionen går eleverne i grupper og laver forskellige workshopøvelser, hvor vi enten går mere i dybden med billedanalyse og evt. får mulighed for selv at udtrykke sig kreativt med papir og farver. De øvelser vi laver, afhænger af forløbets varighed og hvilke læringsmål du som lærer vælger.

“Som lærer til et valghold med elever i alderen 14-16 år synes jeg at udstillingen er relevant, spændende, æstetisk og aktuel. Den gir’ et indblik i det kunstneriske arbejde, den er filosofisk og den er oplagt at bruge som oplæg til at arbejde med selvportrættet og det at iscenesætte sig selv i den digitale tidsalder, som vi er en del af. 1000 tak til Usha og Louisa for en inspirerende eftermiddag.”

 

– Camilla Jeppesen

Klostermarksskolen

Watercolor%2520Brush%252015_edited_edite
Watercolor%2520Brush%252015_edited_edite