SAMFUNDSFAG UDSKOLING

NilofarHFoksidste version _MG_2157.jpg

FORLØB 

I Samfundsfag udbyder vi vores refleksive workshop. De refleksive forløb kan vare halvanden, 2 eller 3 timer. Vi kommer ud på jeres skole med en 100% FREMMED? mini-udstilling. Der skal afsættes 30 min. til opsætning.

Refleksiv workshop 

De refleksive forløb kan vare halvanden, 2 eller 3 timer. Vi starter forløbet med at præsentere udstillingsværket 100% FREMMED? og tager fortællingen tilbage til 1948 hvor menneskerettighederne og dermed religions- og ytringsfriheden blev vedtaget i FN. Herefter fortæller deltagerne fra udstillingen deres personlige historier; om at komme fra et land til et andet og om hvordan de forskellige kulturmøder har præget deres udvikling og identitet. Eleverne inviteres til at stille at spørgsmål. Forløbet afsluttes med workshopøvelser, hvor eleverne går i dybden med de valgte temaer og deltager mere aktivt i dialogen. Derfor anbefales forløb på over 1,5 time. 

Du vælger 1 tema ud af 5 forskellige temaer (se nedenfor), som grundlag for workshopøvelserne og de samtaler du kan have med dine elever både før, under og efter workshoppen. Det samme gælder læringsmålene, hvor du vælger et til tre færdigheds- og vidensmål. Et færdighedsmål svarer til 1,5 times workshop, 2 timer til 2 mål og 3 timer til 3 mål. 

Det er også muligt at vælge et længere oplæg som en del af introduktionen, hvor vi gennem udstillingens portrætter og fortællinger, går i dybden med den danske asyllovgivning fra 1956 til i dag.

Watercolor%2520Brush%252015_edited_edite
Watercolor%2520Brush%252015_edited_edite
Watercolor%2520Brush%252015_edited_edite
Abstract Colors 8

”Kære 100% Fremmed? Tusind tak for nogle spændende rundture, fortællinger og undervisningsforløb. Jeg har nu deltaget 3 gange og nye oplysninger og vinkler kommer på hver gang. Eleverne er meget opslugte af de forskellige historier fra flygtninge. Både dem de kan læse sig til og dem der bliver refereret, men særligt ”det levende element” fanger de unges opmærksomhed. I er gode til at gøre undervisningen relevant og nærværende. 1000 tak”

– Eva Scherning, Østervangsskolen