Opgave 1 - Aktiv identitetsudveksling, et modul a 45 min. 

  • Introduktion (Hent evt. eksempler frem fra udstillingen med kordeordet "taletid"):

    • Identitet hænger på mange måder sammen med det at fortælle om sig selv. I udstillingen 100% FREMMED? bliver der sat fokus på den personlige fortælling, idet der til hvert portrætfoto er tilknyttet en personbeskrivelse, hvor hver enkelt portrætterede har formidlet en lille del af sin personlige historie, sin identitet. Udstillingen giver dermed det enkelte individ en stemme, der rækker ud over generelle statistikker og kategoriseringer. I udstillingen 100% FREMMED? fortæller 100 flygtninge om, hvem de er, og hvor de kommer fra. Både portrætbilledet og en tilhørende portrættekst fortæller noget om personerne på billederne; om det land, de kommer fra, deres kultur og værdier.

Alle portrætter fra 100% FREMMED?

 

Elevopgave: Fra billede til teaterstykke

 

  • Hvorfor vækker den person din interesse? Hvad fortæller billedet dig om personen, og hvad der er vigtigt for ham/hende? Skriv det ned.

 

  • Lav et personpapir ved at printe portrætbilledet ud. Eller hav portrætbilledet åben på din computer imens du skriver svarene på nedenstående spørgsmål ned.

 

  • Under portrætbilledet skal du skrive dine svar på spørgsmålene nedenfor. Hjælp til dine svar finder du nederst i billedets portrættekst ved at klikke på selve billedet på hjemmesiden.

  •  Svar nu på følgende spørgsmål​

    • Hvad hedder personen?​

    • Hvor gammel er personen?

    • Hvilket land kommer personen fra?

    • Hvor bor personen i Danmark?

    • Hvornår kom personen til Danmark?

    • Hvad laver eller arbejder personen med?

    • Hvad tror du personen på portrætbilledet interesserer sig for?

Livsfortællinger

Tid: 3 moduler à 45 min.

Fag: DANSK 3.-4. klasse.

 

Kompetencemål Fortolkning, Oplevelse og indsigt: 

  • Færdighedsmål: Eleven kan dramatisere litteratur og andre æstetiske tekster gennem oplæsning og tegning

  • Vidensmål: Eleven har viden om mundtlige, kropslige og billedlige udtryksformer

Kompetencemål Kommunikation, Krop og drama

  • Færdighedsmål: Eleven kan forstå eget og andres kropssprog

  • Vidensmål: Eleven har viden om stemmens og kroppens virkemidler og kropssprog

Opgaveark 1: Opgave 1 "Fra billede til teaterstykke"

 

Opgaveark 2: Opgave 2 "Fra billede til teaterstykke"

Alle portrætter fra 100% FREMMED?

Lærervejledning

til "Livsfortællinger"

Download lærervejledning i PDF

Opgave 2, to moduler af 90 min. i alt

 

  • Eleverne går sammen to og to

  • Du skal nu prøve at indleve dig i personen. Stil dig i den kropsstilling, som personen har på dit portrætbillede. Prøv også at efterligne personens ansigtsudtryk og find frem til personens stemme.

  •  

Elevopgave: Fra billede til teaterstykke 2

 

  • I skal nu lave et lille teaterstykke, hvor I starter med at stå i de to kropsstillinger og efterligne personernes ansigtsudtryk.

 

  • Ud fra jeres personpapirer skal I skabe et møde og en lille samtale mellem de to personer ved at stille hinanden spørgsmål i forhold til de svar, I har skrevet ned – F.eks.: Hej hvad hedder du?” – ”Jeg hedder XXX, hvad hedder du?” – ”Jeg hedder XXX, hvor gammel er du?” osv.

  • Jeres teaterstykke skal slutte med, at I begge igen stiller jer i personernes kropsstilling.

  • Øv jer på jeres teaterstykke og vis det for resten af klassen.