DANSK MELLEMTRIN 

FORLØB 

Der udbydes to typer af workshopforløb for dansk på mellemtrinnet: refleksive forløb og portrætworkshop. Gældende for alle workshopforløb er, at vi kommer ud på jeres skole med en 100% FREMMED? mini-udstilling. Der skal afsættes 30 min. til opsætning. 

Indhold Refleksiv workshop

De refleksive forløb kan vare halvanden, 2 eller 3 timer. Vi starter forløbet med at præsentere udstillingsværket 100% FREMMED? og tager fortællingen tilbage til 1948 hvor menneskerettighederne og dermed religions- og ytringsfriheden blev vedtaget i FN. Herefter fortæller deltagerne fra udstillingen deres personlige historier; om at komme fra et land til et andet og om hvordan de forskellige kulturmøder har præget deres udvikling og identitet. Forløbet afsluttes med workshopøvelser, hvor eleverne går i dybden med de valgte temaer og deltager mere aktivt i dialogen. Derfor anbefales forløb på over 1,5 time. 

Du vælger 1 tema ud af 5 forskellige temaer (se nedenfor), som grundlag for workshopøvelserne og de samtaler du kan have med dine elever både før, under og efter workshoppen. Det samme gælder læringsmålene, hvor du vælger et til tre færdigheds- og vidensmål. Et færdighedsmål svarer til 1,5 times workshop, 2 timer til 2 mål og 3 timer til 3 mål. 

Indhold Portrætworkshop

Vores portrætworkshops varer 2-3 timer. Vi starter med en gennemgang af de billeder og historier der oftest formidler flygtningetematikker i medier, historiebøger, arkiver og på museer. Herefter sammenligner vi med 100% FREMMED?´s portrætter og greb. Workshoppen har dermed visuel kultur som indhold og didaktisk grundlag giver eleverne en visuel kulturkompetence. 

I workshopdelen skaber eleverne deres egne portrætter i tråd med udstillingen. De skaber et selvportræt, der bearbejder national-følelse og eller viser en situation hvor eleverne selv har følt sig fremmed. De overvejer komposition, stemning, lys, skala, objekter, statister, farver mm. og skriver desuden små selvbiografier til billederne.  

”Kære 100% Fremmed? 100 tak for i dag. Arrangementet har været ALT! Inspirerende, tankevækkende, konkret, abstrakt, livsgivende og sørgeligt. En personlig beretning fra Manila fik vi også med i posen og hold da op hvor giver det meget at få ”praksis”/hverdagen med i stedet for bare teorien. Vi kan anbefale dette forløb både til billedkunst, sam-fundsfag og dansk. Endnu engang tak for oplevelsen. Mange (efter)tanker fra..”

– Betina og Maria, Jyllingeskole